Τι σημαίνει ταχυφορτιστής στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι νέα εφεύρεση. Για την ακρίβεια, η προσπάθεια καθιέρωσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μετράει πάρα πολλά χρόνια ιστορίας, όμως η έλλειψη αξιόπιστης τεχνολογίας του τότε, οδήγησαν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και τα ορυκτά καύσιμα στην πλήρη κυριαρχία. Μετά από πολλά χρόνια χρήσης των ΜΕΚ, τα αυτοκίνητα με μπαταρία έρχονται και πάλι στο προσκήνιο. Είναι λογικό ο κόσμος να τα αντιμετωπίζει ως μια νέα τεχνολογία, καθώς για πολλές δεκαετίες δεν υπήρχε κανένα ηλεκτρικό μοντέλο σε ευρεία παραγωγή.

Το βασικότερο στοιχείο της ηλεκτροκίνησης και αυτό που απασχολεί τον περισσότερο κόσμο, είναι η αυτονομία που εξασφαλίζει η μπαταρία, αλλά και ο χρόνος επαναφόρτισης. Το τελευταίο είναι μάλλον και σημαντικότερο, αφού σε ένα ταξίδι, πολλοί είναι οι οδηγοί που κάνουν μια στάση από δική τους επιλογή, για να πάρουν έναν καφέ, να πάνε τουαλέτα και να συνεχίσουν. Φτάνουν όμως τα 10-15 λεπτά «στην πρίζα» για να είναι ετοιμοπόλεμο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Ή απαιτείται πολύς περισσότερος χρόνος ώστε να ανέβει το ποσοστό φόρτισης;

Η απάντηση είναι ότι ο χρόνος που απαιτεί η διαδικασία, εξαρτάται από τον φορτιστή. Υπάρχουν οι συμβατικοί φορτιστές, οι ταχυφορτιστές, αλλά και οι ταχυφορτιστές υψηλής ισχύος. Έχει επικρατήσει ότι ο όρος «ταχυφορτιστής» αποδίδεται στις μονάδες με δυνατότητα φόρτισης 50 kW και άνω, σε συνεχές ρεύμα (DC). Ωστόσο, σήμερα, ένας 50άρης φορτιστής δεν είναι και τόσο… γρήγορος, αν σκεφτούμε ότι ένα ηλεκτρικό μοντέλο με μεγάλη μπαταρία (80-90 kWh) θα χρειαστεί πάνω από μια ώρα για να φορτίσει από το 20% στο 80%.

Πριν επεκταθούμε στους ταχυφορτιστές, να πούμε ότι υπάρχουν δύο τύποι φορτιστών: οι «απλοί» εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) και οι πιο γρήγοροι, συνεχούς ρεύματος (DC). To ρεύμα που αποθηκεύεται στις μπαταρίες είναι συνεχές, άρα όταν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζει σε εναλλασσόμενο, γίνεται μια διαδικασία μετατροπής μέσω του on-board charger. Πρόκειται για μια συσκευή που μετατρέπει το εναλλασσόμενο ρεύμα σε συνεχές, προκειμένου να αποθηκευτεί στην μπαταρία. Η ισχύς του on-board charger καθορίζει και την ταχύτητα φόρτισης.

Για παράδειγμα, αν ο on-board charger έχει ισχύ 7,6 kW και ο σταθμός φόρτισης, προσφέρει έως 11 kW, τότε το αυτοκίνητο δεν θα φορτίζει με 11 kW που δίνει ο σταθμός, αλλά με τα 7,6 kW του OBC του. Η πλειοψηφία των σύγχρονων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χρησιμοποιούν OBC των 11 kW, άρα επιτυγχάνεται ένας αρκετά ικανοποιητικός χρόνος φόρτισης, ανάλογα και με τη χωρητικότητα της μπαταρίας. Σε πιο εξελιγμένα ηλεκτρικά μοντέλα, υπάρχουν OBC των 22 kW, άρα αν βρεθεί ο αντίστοιχος φορτιστής εναλλασσόμενου ρεύματος των 22 kW, η φόρτιση γίνεται αρκετά γρήγορα.

Οι πραγματικοί ταχυφορτιστές όμως είναι οι DC, αυτοί που «βγάζουν» κατευθείαν συνεχές ρεύμα και αποθηκεύεται απευθείας στην μπαταρία, χωρίς να χρειάζεται η εμπλοκή του on-board charger. Σε αυτές τις περιπτώσεις το όριο ισχύος φόρτισης καθορίζεται από τις δυνατότητες της ίδιας της μπαταρίας. Ένα Hyundai Ioniq 5 για παράδειγμα, φορτίζει με ταχύτητες έως 350 kW. Με τη μεγάλη μπαταρία η διαδικασία από το 10% στο 80%, διαρκεί λιγότερα από 20 λεπτά! Εύκολα καταλαβαίνει κάποιος ότι αν βρεθεί τόσο δυνατός φορτιστής, το ηλεκτρικό Hyundai αρκείται σε στάση περίπου 15 λεπτών και είναι έτοιμο να ταξιδέψει ξανά.

Το παράδειγμα που φέραμε είναι ένα από τα πιο εξελιγμένα μοντέλα του είδους, με ηλεκτρική αρχιτεκτονική των 800V και πολύ «ψάξιμο» σε κάθε τομέα. Ένα τυπικό ηλεκτρικό φορτίζει με ανώτατο όριο κάπου στα 130-180 kW, με τη φόρτιση έως το 80% να κρατάει περίπου μισή ώρα. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι δύσκολα συναντάει κανείς τόσο γρήγορους ταχυφορτιστές. Το νόημα ύπαρξης των συγκεκριμένων μονάδων είναι στον αυτοκινητόδρομο, ώστε ο ταξιδιώτης να σταματήσει για λίγα λεπτά και να συνεχίσει φορτισμένος τη διαδρομή του.

Ωστόσο, στους περισσότερους ΣΕΑ, βρίσκουμε έναν και μοναδικό 50άρη φορτιστή. Μέσα στα επόμενα χρόνια θα πρέπει να γίνουν μεγάλες επενδύσεις στους συγκεκριμένους σταθμούς, προκειμένου οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών μοντέλων να κάνουν τη δουλειά τους πιο γρήγορα. Σήμερα, η χαμηλή ισχύς των ταχυφορτιστών, αλλά και το ενδεχόμενο να είναι ήδη κατειλημμένος, αφού υπάρχει μόνο ένας ανά ΣΕΑ, δυσκολεύουν την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Άμα λυθεί το συγκεκριμένο θέμα, είναι βέβαιο ότι ο κόσμος θα είναι πιο πρόθυμος να δοκιμάσει την επερχόμενη τεχνολογία, που δίχως αμφιβολία θα κυριαρχήσει στο μέλλον της αυτοκίνησης.

Δείτε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο GoCar.gr